Salzburg w jeden dzień

Salzburg to urocze alpejskie miasteczko położone w północno-zachodniej części Austrii, tuż przy granicy z Niemcami. To właśnie w nim przyszedł na świat kompozytor i wirtuoz gry na instrumentach klawiszowych- Wolfgang Amadeusz Mozart. Nazwa Salzburg (solny zamek) została nadana przez pierwszego biskupa w tym rejonie, a obecnie patrona miasta- św. Ruperta, który doceniał rolę i wartość soli.

Salzburg – główne atrakcje miasta

Do Salzburga pojechałam samochodem prosto z Wiednia. 3 h droga prowadziła autostradą. Auto zaparkowaliśmy na obrzeżach miasta, na jednej z większych ulic. Na szczęście (i nieszczęście) była to niedziela, więc nie trzeba było płacić  w parkomacie, natomiast trochę nam zajęło szukanie wolnego miejsca 😉 . Na zwiedzenie miasta mieliśmy kilka godzin. Oto co zobaczyliśmy:

Spacer nad rzeką Salzach

Zwiedzanie Salzburga rozpoczęłam od spaceru nad rzeką Salzach, w której niegdyś pływały barki z solą, którą handlowano. Zobaczcie jak pięknie wyglądały kwitnące na różowo i biało kwiaty kasztanowców.

Most Makarsteg

Most, który upodobali sobie zakochani wieszając na nim kłódki ze swoimi imionami czy inicjałami.

Panorama ze wzgórza Kapucynów

Przechodząc na drugą stronę mostu odnajdziemy drogę prowadzącą na wzgórze Kapucynów. Polecam wejść na górę, ponieważ jest stamtąd doskonały widok na miasto.

Cmentarz Petersfriedhof

Teraz może zabrzmię trochę creepy, ale to miejsce bardzo mnie wyciszyło i uspokoiło. Na cmentarz trafiłam przypadkiem. Po prostu błądząc pośród uliczek, weszłam w jedną z bram i oto znalazłam się na Petersfriedhof. Aż ciężko uwierzyć, że w samym sercu miasta można odnaleźć taką ciszę i spokój.

Stare miasto w Salzburgu

Barokowa Starówka w Salzburgu została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO za sprawą swoich niesamowitych perełek, które wymienię w dalszej częsci postu.

Mozartplatz, Residenzbrunnenplatz i Kapitelplatz

Na placu Mozarta stoi pomnik przedstawiający jego sylwetkę, który ponoć został zbudowany na prośbę małżonki kompozytora- Konstancji. Otóż kobieta, po śmierci ukochanego, pragnęła oglądać rzeźbę swego męża z okna, i choć życzenie jej zostało spełnione, to niestety monument został postawiony tyłem do jej domu.

Nieopodal placu Mozarta znajduje się plac Residenzbrunnen, którego główną ozdobą jest przepiękna, a do tego największa w Europie, barokowa fontanna z XVII wieku.

Z kolei Kapitelplatz sąsiaduje z powyżej wymienionym placem, a wyróżnia się nowoczesnym pomnikiem przedstawiającym złotą kulę, na której stoi jakaś postać. Patrząc na to, miałam skojarzenie z Małym Księciem 😉

źródło

Katedra św. Ruperta

Przed wejściem do świątyni stoją 4 figury przedstawiające: św. Piotra i Pawła (trzymających klucz i miecz) oraz św. Ruperta (z naczyniem z solą) i św. Virgilego (z miniaturą katedry w dłoniach). Ciekawostką jest fakt, że to właśnie w tym sakralnym obiekcie chrzczono Mozarta.

Zamek Hochensalzburg

Jest to jedna z największych średniowiecznych warowni usytuowana na górze Festungsberg. Widoki ze szczytu są warte pieszej wspinaczki 🙂

Ulice Getreide i Gstätten

Obie piękne i malownicze. Getreidegassen to typowa handlowa ulica, przy której stoi kamienica gdzie urodził się Mozart. Zaś Gstättengasse to zakątek wszelkich pubów, restauracji oraz kawiarni. Charakterystyką tego miejsca są kolorowe kamienice wyglądające, jakby zostały wykute w skale.

Nocleg

Po zakończonym kilkugodzinnym spacerze po Salzburgu udaliśmy się w kierunku Hallstattu, który mieliśmy zwiedzać następnego dnia. Ponieważ powoli zaczynało się zmierzchać, postanowiliśmy poszukać noclegu. Po drodze, całkiem przypadkiem trafiliśmy na domek usytuowany wśród gór, niedaleko jeziora.

Już wkrótce zapraszam Was na kolejny post. Tym razem będzie o pięknym Hallstatt 🙂 .