Zamek w Mosznej – polski zamek Disney`a

Widujemy go w filmach oraz w teledyskach. Zwiemy polskim zamkiem Disney`a. Choć w  rzeczywistości jest pałacem, to bez wątpienia jeden z najpiękniejszych obiektów w Polsce. A przynajmniej na opolszczyźnie. Przyciąga wszystkich: od krajan po obcokrajowców. Nie tak wielki, jak może się wydawać, ale godny podziwu. Dzisiejszym tematem notatki będzie zamek w Mosznej .

Zaparkowaliśmy przy pobliskim Centrum Terapii Nerwic. Gdyby nie strzeliste wieże, wystające ponad korony drzew pobliskiego parku, raczej nie wiedziałabym, że to właśnie tu. Szybkim krokiem powiodłam wzdłuż piaszczystej ścieżki i już za chwilę znalazłam się na polanie, po środku której stał zamek.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Podeszłam bliżej, by lepiej przyjrzeć się pałacowi.

Historia zamku w Mosznej

Legenda głosi, że w średniowieczu miejscowość Moszna należała do zakonu Templariuszy. Pewnym jest, że w XVII wieku jej właścicielami została rodzina von Skall, a później Georg Wilhelm von Reisewitz, nadmarszałek dworu Fryderyka Wielkiego. W 1771 roku majątek został sprzedany z powodu kłopotów finansowych rodu, i stał się własnością niejakiego Leopolda von Seherr-Thossa. Zamek należał jeszcze do kilku innych właścicieli, aż w końcu przeszedł w ręce Huberta von Tiele-Winckler. To właśnie za jego  życia rozpoczęła się przebudowa zamku na styl syna Huberta- Huberta Franza. Wtedy powstało 365 pomieszczeń oraz 99 wież.

Zanim ruszam na tour z przewodnikiem, wcześniej udaję się do oranżerii mijając zwinięte w kłębek kocięta wygrzewające się w ogródku, za zamkiem.

Wycieczka z przewodnikiem nieco rozczarowuje mnie. Idziemy wzdłuż korytarzy. Najpierw wchodzimy do jednej sali, następnie do biblioteki. Potem wychodzimy na balkon i znowu wracamy do środka. W końcu trafiamy do pomieszczenia, gdzie znajduje się wystawa obrazów. Ostatnim etapem zwiedzania jest krypta. Szczerze mówiąc spodziewałam się ciekawszych komnat, zwłaszcza że powierzchowny widok zamku wiele obiecywał.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Po wyjściu z krypty stoimy na przeciwko fontanny, za którą rozciąga się lipowa aleja. Prowadzi ona do parku, a następnie na cmentarz, gdzie pochowani zostali właściciele zamku.

Dzień kończył się powoli, a my po nerwowych ustaleniach na ostatnią chwilę oraz wyczerpującej drodze udaliśmy się do naszej pierwszej bazy noclegowej w pobliżu zamku.